ویدیو حرکتی دروازه قرآن شیراز


  • ​​​​​تصاویر ویدیویی با کیفیت از ایران (راش)
  • تصویربرداری به صورت خام
  • نسخه: گردشگری استان فارس ( شهر شیراز )
  • سایز: (FullHD (1920*1080
  • نرخ فریم: 29.97
  • قابل استفاده در انواع نرم افزارهای تدوین
  • مناسب برای فیلمسازان، تدوینگران و مستند سازان ، کانون های تبلیغاتی و ...

 

تاریخچه:

دروازه قرآن یکی از دروازه‌های به جای مانده از دوره‌های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آید.در قدیم شیراز دارای ۶ دروازه بوده‌است.

هم‌اکنون در شیراز دروازه‌ای به جز دروازه قرآن وجود ندارد اما مردم شیراز هنوز به محل دروازه‌های قدیمی اشاره می‌کنند که عبارتند از: 'دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون، دروازه شاه داعی الی اله' <گلشن شیراز" در مدخل تنگ الله اکبر با دروازه‌ای روبرو هستیم، که به دروازه قرآن معروف شده‌است. این دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده‌است. وجه تسمیه آن بخاطر قرآنی است، که به دستور امیر در آن گذاشته شده بود تا مسافرین به سلامت از زیر آن عبور کنند. این طاق به مرور زمان به خرابی رفت، تا این که در زمان کریم خان زند از نوساخته شد و قرآن معروف به <<هفده من>> که منسوب به خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در اتاقک بالای آن گذاشته شد. قران مذکور در حال حاضر در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود. این دروازه با نابخردی شهرداری شیراز در سال۱۳۱۵شمسی با دینامیت ویران شد. باردیگر این دروازه با بلندنظری یکی از بازرگانان معروف شیراز بنام حسین ایگار در سال ۱۳۲۸شمسی تجدید بنا گردید. در اتاقکهای کناری این بنا، ایگار و همسرشان دفن گردیده‌اند. این بنا در تاریخ ۱۹/۹/۱۳۷۵باشماره ۱۸۰۰در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. <گلشن شیراز> دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز بسمت شهر مرودشت واقع شده‌است. این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه شیراز قرار دارد. دروازه قرآن در فاصله کمتر از ده متری مقبره خواجوی کرمانی و همچنین فاصله کمتر از پانصد متری باغ جهان نما و همچنین فاصله کمتر از هزار متری مقبره شاعر نامدار پارسی زبان حافظ شیرازی و باغ جهان نما قرار دارد.

در بالای دروازه دو نسخه قرآن دستنویس به خط ثلث عالی منسوب به ابراهیم سلطان نوه شاهرخ تیموری قرار داشت. در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی دو قرآن خطی موجود در آن به موزه پارس انتقال یافت که همچنان در این موزه نگهداری می‌شوند.

منبع: ویکی پدیا

 

 

 

طرح های دیگر توسط کاربر vahidkosari


نظرات کاربران 0

تا کنون هیچ دیدگاهی برای این محصول ثبت نشده است

برای ثبت نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

25000 تومان

شما می‌توانید توسط تمامی کارت‌های بانکی عضو شتاب خرید خود را انجام داده و بلافاصله بعد از خرید آن را دریافت نمایید.

خريد اشتراکی

برای دانلود ارزانتر میتوانید اشتراک تهیه کنید

کد محصول: 24954
اصالت محصول: فارسی (ایرانی)
حجم فایل: 50.6 mg
فرمت تصویر: Mp4.h264
نرخ تصویر: Full HD - 1080p
زمان: 22
سرعت فریم: 29.97
صدا: ندارد
امتیاز:
© 1401 - تمامی حقوق برای vahidkosari محفوظ است!

استفاده از این فایل در سایتهای فروش پیگرد قانونی دارد

تماس با تيم پشتيبانی ميهن طرح
پشتیبان تلگرام
پشتیبانی تلگرامی
پیغام به پشتیبان 24/7 تلگرام